silvercykel

Kyckling och baconpaj

Publicerad 2014-08-21 22:26:00 i Mat och Bak,

 
Ikväll fixade jag till två pajer tll kvällsmat, båda två med kyckling och bacon i men med olika smaker. En med curry färskost och en med vitlök, chili och paprika.. Pajen på bilden är med curry och färskost.
 
Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g matfett
2 msk vatten

Fyllning
2 kyckling filéer
Ett paket bacon
Kryddor- Curry, aromat, kycklingkrydda, svartpeppar    *
 
Äggstanning
3 st ägg
1,5 dl mjölk
2 dl turkisk yoghurt
Riven ost
3 msk färskost med smak av curry
 


Strimla baconet, tärna kycklingen. Skölj och strimla purjolöken. Fräs baconet. Tillsätt kycklingen och bryn den. Blanda i purjon och pressad vitlök och låt fräsa några minuter. Krydda med curry, salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet. Strö över ost.
Vispa ihop ägg, mjölk och grädde. Häll det över pajskalet. Grädda i 225 grader, ca 30 min.

Stek bacon och kyckling i den storlek som passar er, krydda. Vispa ihop äggstanning så den blir utan klumpar. fyll pajen med fyllning och äggstanning. Grädda i 225 grader, ca 30 min.
   
 
* I paj nummer 2 bytte jag ut kryddorna mot pressad vitlök och ersatte färskosten med smaksatt creme fraice chili och paprika.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie Ekblom

Hobbyfotograf, husrenoverare, kattälskare, saabtokig, mat-och bakälskare, folkracenörd och på det ska jag utbilda mig till florist.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela